Hur förskollärare skapar deltagande för flerspråkiga barn i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Den här kvalitativa undersökningen har fokus på förskollärarnas resonemang om sitt arbete med flerspråkiga barn i förskolans undervisning. Syftet med undersökningen är att bidra med kunskap om flerspråkiga barn i förskolans utbildning genom att undersöka hur förskollärarna resonerar om flerspråkiga resurser och miljöer för att skapa deltagande. Intervjuer med sex förskolläraren på olika förskolor genomfördes för att ta reda på hur möjligheter skapas för flerspråkiga barn så de kan utnyttja alla sina språkliga resurser. Men även hur förskollärarna resonerar kring användning av flerspråkiga resurser för att skapa deltagande i förskolans undervisning. Undersökningen tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Utifrån analysen av intervjuerna framkom tre tematiker: språkliga resurser i undervisningen, utformning av förskolans språkliga miljö samt stödresurser för förskollärare i arbetet med flerspråkiga barn. Resultatet visar att förskollärarna är medvetna om vikten och behovet att göra flerspråkiga barn deltagande i undervisningen samt att det finns olika tillvägagångssätt och hjälpmedel. Analysen av vår insamlade data visar att förskollärarna använder sig av både analoga och digitala språkliga resurser. Till de analoga resurserna tillhör böcker på olika språk och TAKK. De digitala språkliga resurserna innefattar olika digitala verktyg samt språkliga applikationer. Resultatet påvisar att den språklig miljön är av stor vikt för barnens språkutveckling samtidigt som en del av de intervjuade förskollärare fokuserar mest på det svenska språket i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)