Establishing a suitable middleware based on reconstruction and repeating patterns

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: I distribuerade system, kommunicerar komponenter genom att skicka meddelanden till varan- dra och mellanprogramvara överlappar integrationen mellan olika applikationer. Syftet var att undersöka och analysera olika designmönster till en mellanprogramvara som hanterar kommunikationen i en en-till-många relation och som kan användas i en XFS baserad programvara samt identifiera eventuella problem som uppkom under utvecklingsprocessen.Reverse engineering användes för att rekonstruera vår uppdragsgivares XFS baserade mjukvara. Ingång- och utgångspunkter lokaliserades och visualiserades med hjälp av UML-diagram. Med hjälp av vår uppdragsgivares krav och rekonstruktion av deras mjukvara, de designmönster som valdes var Broker och Reactor. Dessa valdes för att frikoppla en-till-en relationen mot vår uppdragsgivares hårdvara. Arkitekturen i vår prototyp av mellanprogramvaran baserades på klient-server och prototypen använder en en-till-många interprocesskommunikation för att skicka JSON-meddelande över en pipe anslutning.Prototypen utvärderades med hjälp av testfall och utfallet av testen var till belåtenhet. Slutversionen av vår prototyp klarade av att hantera kommunikation mellan flera klienter till vår uppdragsgivares hårdvara genom en server. Callbacks hanterades och presenterades i alla klienter.Valen som gjordes under utvecklingen identifierade problem som är värdefulla för andra utvecklare. Två huvudproblem uppstod för att det är väldigt hög komplexitet i välutvecklade system samt att logiken bakom XFS standarden är öppen för fri tolkning. Vår lösning är bra vid en utvecklingsuppstart men det fastställs att asynkrona mönster är en möjlig optimering av mjukvarusystemet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)