Blåmärken och rosa rosetter : Ett arbete om jämställdhet i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik

Författare: Anders Karlsson; [2007]

Nyckelord: jämställdhet; förskola; genus; värdegrund; pojkar; flickor;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att ta reda på vilken betydelse jämställdhet i förskolan har, samt att ta reda på vad som hände efter att projektet ”Vi är alla medaktörer” från Växjös Universitet, avslutades. För att få reda på detta har jag intervjuat förskolelärare från tre av de medverkande förskolorna i projektet. Jag har även läst och utgått från rapporten ”Vi är alla medaktörer”(2005). Utifrån det jag läst i rapporten har jag dessutom läst och kopplat ihop teorier om genus, jämställdhet, styrdokument och övriga lagar och förordningstexter. Jag har dessutom tagit reda på vad regeringens jämställdhetsdelegation anser om jämställdhet i förskolan. Det resultat jag har fått fram är att efter att projektet ”Vi är alla medaktörer” avslutades har man ökat förståelsen och projektet har bidragit till att förskolorna numera jobbar mer med jämställdhetsfrågor och frågor kring genus. Jag har även fått fram hur viktigt det är med jämställdhet i förskolan och vad det kan betyda för barnens uppväxt och samhällets utveckling, samt betydelsen av våra egna föreställningar och förhållningssätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)