Det är svårt, det finns ingen manual... : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med barns emotionella kompetens i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I förskolans läroplan framgår förskollärares ansvar att stötta barns emotionella utveckling. Syftet med studien var att öka kunskapen kring hur pedagoger i förskolan arbetar med barns emotionella kompetens. Studien bygger på tre fokusgruppsintervjuer med totalt elva pedagoger och den teoretiska utgångspunkten för studien är det sociokulturella perspektivet. Resultatet visar att pedagogerna strävar efter ett förhållningssätt som tillåter alla känslor och stöttar barnen att förstå, uttrycka och hantera dessa. De upplever att de har möjlighet att utveckla barns emotionella kompetens som möjliggör för barnen att bli trygg i sin identitet och stärka sin självkänsla. Samtidigt upplever pedagogerna många olika svårigheter i arbetet med barns känslor, till exempel att stötta individen samtidigt som de ska se till hela barngruppen. Slutsatsen är att arbetet pågår ständigt i pedagogernas förskoleverksamhet och att deras kommunikation fungerar som ett redskap för barnens utveckling och lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)