Vad gör banken för att hållaångan uppe? : En fallstudie om hur Handelsbanken Linköping styr sittkontor på distans

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Banksektorn har en viktig funktion i dagens ekonomiska system, främst genom att erbjuda kapitalförsörjning vilket bidrar till ekonomisk tillväxt (Svenska bankföreningen, 2016). Konsekvensen av Corona pandemin har inneburit att flera företag och organisationer har tvingats stänga ner större delar av sina fysiska verksamheter, samt att anställda tvingats arbeta på distans. Vilket även drabbat Handelsbanken Linköping. De arbetar därför med hälften av personalstyrkan på distans för att följa restriktionerna och undvika smittspridning. Denna plötsliga omställning till distansläge har medfört flera olika utmaningar med bland annat kommunikationen, samarbetet och gemenskapen (Lepsinger, R. 2010). Syftet: Syftet med denna studie är att undersöka hur Handelsbanken Linköping arbetar med ledarskap och styrningen för att få ett så effektivt distansarbete som möjligt. Samt undersöka vad ledarskapet och styrningen får för effekter på den sociala interaktionen, motivationen och prestationen hos de olika anställda inom Handelsbanken. Frågeställningarna: “Vad innebär styrning i allmänhet och styrning på Handelsbanken på distans i synnerhet?” “Hur jobbar ledningen med styrning och ledarskap på Handelsbanken Linköping, som tvingats arbeta på distans?” “Hur fungerar styrningen och ledarskapet, prestationsmässigt såväl som socialt inom Handelsbanken Linköping under distansläget?” Resultat & bidrag: Den här studien har resulterat i hur ledningen, på ett av Handelsbankens kontor, styrs och hur personalen fortsätter att bidra på distans. Ledningen på kontoret är överens om att distansarbetet har fungerat bra, prestationsmässigt och socialt, även om det har varit utmanande. Det har dessutom lett till flera nya insikter och ökad utveckling av socialt och tekniskt kapital. Medarbetarna upplever enligt enkäten att deras prestationen hos de själva är oförändrade och i teamen marginellt försämrad. Studien har även bidragit med olika insikter och varningstecken som organisationen kan ha i åtanke så som bland annat ”anställda upplever brist på tid för att utföra sitt arbete på distans”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)