Medhörning vid barnförhör Upplevelser ur ett socialsekreterarperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med studien har varit att ta reda på socialsekreterares upplevelse av samverkan i form av medhörning vid barnförhör med barn som misstänks varit utsatta för brott. Empirin samlades in genom kvalitativa intervjuer med sex stycken socialsekreterare som hade anställning inom barn och familj i Storgöteborg. Empirin analyserades med hjälp av tematisk analysmetod där tre huvudteman framkom, Socialsekreterarens roll vid medhörning, relationer mellan professionella samt Socialsekreterarens fortsatta arbete. Till de tre huvudtemana hör två underteman var som utvecklat förståelsen kring huvudtemat ur olika perspektiv. Analysen är grundad i tidigare, internationell såväl som nationell, forskning samt teoretiska- och analytiska begrepp som makt, sociala representationer och handlingsutrymme. I resultatet framkom det att socialsekreterare uppskattat utbytet med andra professionella som samverkan på Barnahus innebär för socialsekreteraren. I samband med samverkan beskriver socialsekreterarna dock svårigheter med att definiera syftet samt sin egen roll som deltagare. De diskuterade även andra professionellas förväntningar på informationsutbyte. Det förekom beskrivningar av maktobalans i samverkan, framförallt med företrädare från rättsväsende. Vidare beskrev socialsekreterare sina erfarenheter av hur medhörningen haft relevans för den vidare handläggningen. På detta område förekom erfarenheter av krishantering såväl som resonemang kring dokumentation och ärendegång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)