Mediekonsumtionens betydelse för främlingsfientliga attityder

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: I denna uppsats kommer betydelsen av mediekonsumtionen för främlingsfientliga åsikter att undersökas. Datamaterialet i uppsatsen har hämtats från European Social Survey (2008) och analyseras via multipel regressionsanalys. Tidigare forskning visar att mediekonsumtion har stor inverkan på människors åsikter, däribland främlingsfientliga attityder. I denna uppsats undersöks betydelsen av två olika typer av media: TV och internet. Resultaten visar att de som tittar på TV ofta är mer främlingsfientliga än de som tittar på TV mer sällan och de som spenderar mycket tid vid internet är mindre främlingsfientlig än personer som gör det i mindre utsträckning. Studiens resultat motsäger delvis tidigare forskning som visat ett samband mellan användning av internet och främlingsfientliga attityder. En viktig anledning kan vara att internetanvändning inte längre är så selekterad som när tidigare studier genomfördes, och att internetanvändningen idag är mer utbrett.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)