Lärares klassidentitet och föreställningar om arbetarklass : En enkät- och intervjustudie riktad till lärare i grundskolor år F-9 i en kommun i södra Sverige

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur lärare ser på sin klassidentitet samt vilka föreställningar som finns om klass, arbetarklass och elever från arbetarklass. Enligt Bourdieu är vi alla aktörer inom olika fält i samhället och placerar oss i olika klasspositioner inom fälten beroende på hur vårt habitus och kapital värderas. Studien har genomförts med både kvantitativ och kvalitativ metod som har viktats ungefär lika. En enkät skickades ut till 104 lärare på 7 skolor i en kommun i södra Sverige. 38 lärare svarade och tre st lärare medverkade i en uppföljande intervju. Resultatet visar att nära hälften av dessa lärare anser sig ha vuxit upp i ett hem präglat av arbetarklass. Föreställningarna om arbetarklass skiljer sig åt beroende på hur respondenterna bedömer sin klassidentitet i barndomshemmet. De från medelklass beskriver arbetarklass med fler neutrala ord och ytterst få positiva medan de från arbetarklass beskriver den med fler värdeladdade ord, både positiva och negativa. De ord somframkommer som gemensamma oberoende klassidentitet är; låg utbildning, låg inkomst, arbetare, industri, hantverk och praktiskt. Resultatet från intervjuerna visar att informanterna gör skillnad på arbetarklass och arbetarklasskultur, där arbetarklass värderas negativt och arbetarklasskultur positivt. Enligt Bourdieu är det ekonomiska och det kulturella de kapital som väger tyngst i ett fält och det som en person främst värderas efter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)