En arbetskontext som erbjuder möjligheter till informellt lärande – En intervjustudie av organisatoriska påverkansfaktorer i en bankkontext

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Informellt arbetsplatslärande har fått en central roll för dagens organisationer och dess medarbetares förmåga att hänga med i den starkt konkurrensutsatta, krävande och ständigt föränderliga miljö som präglar vårt samhälle idag. Något som visat sig vara av central betydelse för denna form av lärande är att arbetskontexten erbjuder möjligheter för de anställda att engagera sig i lärande. Även då ett flertal forskare ägnat mycket tid och arbete åt att identifiera hur en rad olika faktorer i kontexten påverkar det informella lärandet i olika situationer, hävdas att fortsatt forskning på området behövs för att vi ska få en bättre förståelse för hur olika faktorer påverkar det informella lärandet hos olika yrkesgrupper och i olika organisatoriska sammanhang. Det är här föreliggande uppsats tar avstamp. I samarbete med en utav Sveriges storbanker har uppsatsens syfte koncentrerats kring att analysera vilka organisatoriska faktorer i arbetskontexten som påverkar det informella lärandet hos banktjänstemän, samt hur dessa faktorer påverkar det informella lärandet idag. Studien tar sin utgångspunkt i socialkonstruktionismen samt det miljöpedagogiska perspektivet på lärande, och baseras på kvalitativa intervjuer med 14 banktjänstemän i lite olika arbetsroller vid den aktuella organisationens kontorsrörelse. Resultatet tyder på att arbetskontexten idag upplevs innehålla en rad olika erbjudanden som inbjuder till informellt lärande. En analys av resultatet belyser hur arbetskontexten kan sammanfattas som innehavandes en betydelsefull påverkan på det informella lärandet genom ett komplext samspel mellan en rad olika organisatoriska faktorer vilka kan identifieras på tre olika nivåer: i relation till organisationskulturen, det dagliga arbetet samt mellanmänskliga relationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)