Språkinriktad undervisning i matematikämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Allt fler elever misslyckas i ämnet matematik och enligt många forskare kan ettspråkutvecklande arbetssätt vara framgångsrikt för dessa elevers kunskapsutveckling.Detta gav anledning till studiens syfte som är att undersöka hur lärare utformar och arbetarspråkinriktat i matematikundervisningen och vilka utmaningar och möjligheter deupplever med detta.Utifrån fem kvalitativa semistrukturerade intervjuer med matematiklärare från lågstadietoch mellanstadiet har jag samlat in och analyserat data med innehållsanalys i syfte att fåen bredare kunskap om lärares syn på språkinriktad undervisning i matematikämnet.Den sociokulturella teorin på lärande genomsyrar hela studien. Studiens resultat visadeatt samtliga lärare ansåg språket vara en betydande faktor i matematikundervisningen mende hade olika uppfattningar om vad matematiskt språk egentligen är och därmed även hurdet ska undervisas. Olika typer av språkinriktad undervisning, flera i enlighet med tidigareforskning, användes i princip av alla lärare i syfte att utveckla elevernas matematiskaspråk och förståelse av matematiken. Deras undervisning utgick i många fall från ensociokulturell syn på lärande med den närmaste utvecklingszonen, interaktion,medierande resurser och stöttning i fokus. Det som även framgick av intervjuerna var attdet pågår ett medvetet arbete på skolan med Kooperativt lärande för att främja matematiskkommunikation och resonemang under strukturerade former.Förslag till vidare forskning är att studera hur den språkinriktade undervisningengenomförs genom både intervjuer och observationer. Det hade även varit relevant att fåett elevperspektiv på den språkinriktade undervisningen. Ett annat betydligt mer komplextarbete som hade varit intressant är att undersöka vad det matematiska ämnesspråketegentligen är och hur det bör undervisas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)