Digitala verktyg i fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Författare: Patrick Voicu; Zana Selimani; [2023-10-26]

Nyckelord: Digitala verktyg; IKT; fritidshem;

Sammanfattning: Målet med denna uppsats är att identifiera och diskutera tankar kring digitala verktyg bland legitimerade grundskolelärare på fritidshem. Studien genomfördes genom kvalitativa intervjuer med legitimerade grundskollärare på olika fritidshem i Göteborgsområdet. Tematisk analys användes för att analysera data som extraherades från dessa intervjuer. Två nyckelteman bland intervjupersonernas svar identifierades. Det första temat handlar om pedagogiska visioner i relation till arbetet med digitala verktyg i fritidshemsverksamheten. Studien finner en mängd pedagogiska idéer relaterade till användningen av digitala verktyg i fritidshemssammanhang. Det andra temat handlar om hinder som påverkar grundlärarnas förmåga att integrera digitala verktyg i sin fritidshemsutbildning. Studien illustrerar vanliga hinder som försvårar och begränsar möjligheterna till att integrera digitala verktyg i fritidshemsutbildningen. Studien drar slutsatsen att dessa hinder påverkar hur digitala verktyg uppfattas och används på fritidshem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)