Förebyggande och hälsofrämjande arbete : Specialpedagogers och speciallärares uppfattningar och erfarenheter av elevhälsans arbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: En välfungerande elevhälsa blir alltmer angelägen i och med att den psykiska ohälsan bland elever ökar. Elevhälsan ska verka förebyggande och hälsofrämjande gentemot skolans alla elever, men granskningar visar att tiden ofta går till åtgärdande insatser på individnivå. I denna studie beskrivs och analyseras specialpedagogers och speciallärares uppfattningar kring elevhälsans arbete i grundskolan. Studien är kvalitativ och bygger på åtta semistrukturerade intervjuer med sex specialpedagoger och två speciallärare, alla från olika elevhälsoteam. Analys och diskussion av elevhälsans insatser präglas i denna studie av ett salutogent perspektiv, patogent perspektiv samt KASAM, vilket innebär fokus på sådant som främjar hälsa, förebygger ohälsa samt det som ger en känsla av sammanhang. Studiens resultat visar att ett framgångsrikt elevhälsoarbete i mångt och mycket inbegriper att göra elevhälsoarbetet till hela den pedagogiska personalens angelägenhet. Ett team-tänk hos personalen tillsammans med årshjul med återkommande insatser har visat sig vara ett bra sätt att skapa kontinuitet i arbetet med elevhälsa. Ur vår analys framgår relationsskapande som den viktigaste förebyggande och hälsofrämjande insatsen. Ett förtydligande arbete kring de begrepp som elevhälsans arbete vilar på är att motivera då dessa begrepp (förebyggande och hälsofrämjande) ofta används synonymt av elevhälsopersonal, något som utan vidare reflektion kan leda till insatser av ensidig karaktär. Till vidare forskning föreslås att jämföra elevhälsans upplevelse av dess tillgänglighet med elevernas uppfattning av detsamma. Denna studie bör göras med både elevenkäter i kartläggningssyfte samt med fokusgruppsintervjuer med elevhälsoteam för att få ta del av deras uppfattningar.      

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)