Stavfelstyper. Elevers stavningsutveckling från årskurs 2 till årskurs 4.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Anna Bäck; [2012]

Nyckelord: Stavning; stavningskonventioner; stavningsregler;

Sammanfattning: När elever försöker stava ord ”som de låter” är det inte ovanligt att orden blir felstavade. En-ligt kursplanen i svenska ska elever, när de slutar årskurs 6, behärska bl.a. stavningsregler iviss mån. Utifrån detta funderade jag kring hur elevers sätt att stava kan bero på vilka reglerde har insikt i. Syftet med min studie var att undersöka yngre elevers olika stavfelstyper i för-hållande till en typisk stavningsutveckling samt klarlägga vilka orsaker som kan finnas till deolika stavfelen.Informanterna var 17 elever i en årskurs 4 och från dem samlade jag in elevtexter. Elevtexter-na från årskurs 4 producerades vid en uppgift i fri skrivning som jag höll i. Vid uppgiften fickeleverna ingen hjälp vid vare sig rättstavning eller flödesskrivning. Elevtexter från årskurs hämtades ur samma elevers portfoliopärmar. Det är okänt i vilket sammanhang som dessatexter är producerade samt om och i så fall hur mycket hjälp eleverna fått vid dessa uppgifter.Först analyserades stavfelstyper i årskurs 4 respektive årskurs . Resultaten sattes i relationtill en typisk stavningsutveckling. Sedan analyserades vilka stavningsregler eleverna stavatefter och även detta sattes i relation till en typisk stavningsutveckling. Vid den senare ana-lysen analyserades först stavfel gjorda av elever utan kända läs- och skrivsvårigheter i årskurs4 respektive årskurs . Därefter analyserades stavfel gjorda av elever med kända läs- ochskrivsvårigheter i årskurs 4 respektive årskurs . För båda grupperna sattes resultaten i relat-ion till en typisk stavningsutveckling.Resultaten överensstämmer med tidigare forskning om rättstavning och kan ge en bild av ivilken utsträckning elever gör olika typer av stavfel samt för hur elever utan respektive medläs- och skrivsvårigheter utvecklar stavningsinsikter i relation till en typisk stavningsutveckl-ing.Lärare som undervisar i rättstavning behöver vara medvetna om möjliga orsaker till olikastavfelstyper för att kunna stötta elever vidare i deras stavningsutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)