Downsizing - redovisade motiv och strategier. En fallstudie av tolv svenska aktiebolag i tre branscher.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka motiv företag inom tre branscher redovisar och vilka strategier de använder vid downsizing. Vidare att utreda om det föreligger skillnader mellan branschernas redovisade motiv och strategier samt om de motiv företagen riktar mot sina intressenter skiljer sig åt. Vi har gjort en kvalitativ studie över tolv svenska aktiebolag i tre branscher. Undersökningen har ett hermeneutiskt angreppssätt för förståelse och tolkning. Empirin har analyserats m.h.a. en teoretisk referensram som behandlar företagens motiv och strategier vid downsizing. Studien är av induktiv karaktär då ingen hypotes testats. Vi fann att tendenser mellan företag inom samma bransch gällande deras motiv föreligger. Dock är de av företagen angivna motiven till intressenterna i praktiken desamma. Vidare skiljer sig strategin företagen och branscherna emellan. Strategin vid downsizing påverkas av företagens spridning, storlek och branschtillhörighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)