Omklädningsrummet – skolans ”black box” – Hur den fysiska utformningen av hygienutrymmen påverkar elevernas studiero - En kartläggning av hygienutrymmen som brukas av högstadieelever i Göteborgs ...

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna rapport är att kartlägga hur den fysiska och psykosociala arbetsmiljön förhåller sig idusch- och omklädningsrum som brukas av högstadieelever inom ramen för ämnet Idrott och hälsa iden kommunala grundskolan i Göteborgs stad. Ett delsyfte vi har är att skapa en bild av hur denpsykosociala arbetsmiljön upplevs av niondeklassare runt skolämnet Idrott och hälsa inom sammakartläggningsområde. Vi ställer oss följande forskningsfrågor:I vilken utsträckning uppfylls arbetsmiljöverkets riktlinjer på den fysiska utformningen av hygienutrymmen bland kommunala högstadieskolor i Göteborgs stad?Vilken psykosocial arbetsmiljö upplever niondeklassare runt ämnet Idrott och hälsa?Metoden för kartläggningen är observationer/inspektioner utefter Arbetsmiljöverkets riktlinjer rörandefysiska utformningen i hygienutrymmen på kommunala grundskolor i Göteborgs stad. Vi inspekteradetrettio skolor och därmed har vi kartlagt omklädnings- och duschrum som brukas av cirka 14 000elever, av totalt drygt 18 000 elever. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön runt ämnet Idrottoch hälsa har vi genomfört en enkätstudie som omfattar 144 niondeklassare som representerar trestadsdelar och fem olika skolor. Den del av studien som undersöker respondenternas psykosocialaarbetsmiljö bygger i stor utsträckning på Antonovskys KASAM-teoris underkomponent känsla avhanterbarhet, vilken mäter individens upplevda förmåga att hantera de fysiska och psykosociala kravsom sammanhanget medför.Resultatet ifrån kartläggningen visar att endast två av trettio inspekterade skolor lever upp tillArbetsmiljöverkets riktlinjer rörande den fysiska utformningen av hygienutrymmen. Dessutom visarvår studie att 17 % av respondenterna upplever en svag känsla av hanterbarhet runt skolämnet Idrottoch hälsa. Den samlade bilden som vår kartläggning ger av den fysiska arbetsmiljön i hygienutrymmenoch den psykosociala arbetsmiljön runt skolämnet Idrott och Hälsa, gör att vi ger, i sammanhangetenkla, förbättringsförslag av den fysiska arbetsmiljön som väsentligt kan förbättra elevernaspsykosociala arbetsmiljö. Bara när eleven upplever en trygg fysisk och psykosocial arbetsmiljö skapasförutsättningen för goda studieresultat, speciellt i dagens sociokulturella skola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)