Att säkra den framtida kompetensen - Ett företags arbete med att attrahera studenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Psykologiska institutionen

Författare: Constanza Rodriguez; [2013]

Nyckelord: Motivation; Employer Branding; Feedback; Attrahera;

Sammanfattning: I takt med att konkurrensen på arbetsmarknaden blir allt hårdare samtidigt som det pågår ett generationsskifte inom olika branscher så är det viktigare än någonsin att hitta talangfulla medarbetare med rätt kompetens. I denna kvalitativa studie undersöktes en verksamhet i ett företag som samarbetar med diverse universitet för att förbättra utbildningarna och skapa en större rekryteringsbas. Syftet med studien var att få en förståelse för hur företaget strategiskt arbetar med att attrahera studenter från verksamhets utbildningar. Studien har utgått från teorier och forskning som berör Employer Branding samt motivation. Nio semi-strukturerade intervjuer genomfördes med anställda som arbetar i verksamheten. För att analysera data användes en teoristyrd tematisk analys. Resultatet visade på vilka sätt företaget aktivt arbetar med sin marknadsföring och kommunikation för att öka sin attraktivitet hos studenterna. I synnerhet praktik lyftes fram som en viktig aspekt i arbetet. Slutligen framkom att företaget behövde förbättra sin utvärdering av verksamhetens arbete, samt den interna kommunikationen och strukturen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)