Skönlitteratur i andraspråksklassrummet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: Att läsa och arbeta med skönlitteratur är ett obligatoriskt moment i svenska som andraspråk på gymnasiet och kräver därför förmåga att läsa litterära texter. Studier har visat att elever med annat förstaspråk än svenska presterar sämre på läsförståelsetester jämfört med elever med svenska som förstaspråk när det gäller såväl litterära texter som informationstexter. Syftet med fallstudien är att undersöka vilka erfarenheter elever och lärare har av skönlitteratur i undervisningen. Den kvalitativa halvstrukturerade livsvärldsintervjun valdes ut som metod och materialet utgjordes av två andraspråkselever och en lärare i svenska som andraspråk på gymnasiet. Resultatet visade att elever tycker om att läsa böcker som på något sätt berör dem och att skönlitterär läsning är språkutvecklande. Det visade också vikten av stöttning i form av samtal. Slutsatsen är att skönlitteratur ger förutsättningar till utvecklas både språkligt och kognitivt och är därför ett viktigt demokratiskt verktyg i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)