Gillar allmänheten stereo i PA?

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Författare: Marcus Eitzenberger; [2011]

Nyckelord: ljudteknik; PA-Teknik; akustik;

Sammanfattning: Denna studie har undersökt publikens upplevelser och preferens om stereo i PA-sammanhang. Två högtalare krävs för stereo, men två högtalare som täcker samma yta ger också upphov till kamfiltereffekt. Frågan är om vanliga konsertbesökare stör sig på detta kamfilterproblem så mycket att de skulle föredra att lyssna på en högtalare i en monosituation. Eller om de föredrar att höra båda högtalarna och få en stereoupplevelse. Denna studie utför ett lyssningstest som försöker svara på denna fråga med hjälp av en studiomix anpassad för att likna en PA mix. Testet genomfördes inomhus i en stor men väl dämpad lokal med en volym på 7046 m^3 och en efterklangstid under 1 sekund. Försökspersonerna stod väl inom efterklangsradien och dominerades av direktljud så lokalens påverkan på resultatet bedöms minimal. På grund av en ojämn frekvensgång off-axis i systemet som brukades i testet reagerade en stor del av försökspersonerna istället på spektrala förändringar och något definitivt statistiskt svar på frågan uppnåddes inte. Det är dock tydligt i den kvalitativa analysen att den generella lyssnaren i första hand tolkar helhetperspektivet och i detta lägger störst vikt på det spektrala. Bara en väldigt liten del uttrycker kommentarer som skulle kunna vara relaterade till kamfilter men samtliga dessa kan lika gärna vara andra ord för en skillnad i diskantmängd. Bland de lyssnare som anses ha reagerat på något spatialt är det väldigt tydligt att de föredrar en stereosituation. Slutsatsen är därför att om omständigheterna tillåter så bör PA-tekniker vinkla in sitt PA för att skapa stereolyssning för så många lyssnare som möjligt.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)