Skönlitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ forskningsstudie om hur grundskolelärare i årskurs 4–6 och bibliotekarier ser på skönlitteratur på engelska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och Matematik

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilken plats engelsk skönlitteratur har i årskurs 4–6 i svenska engelskklassrum. Metoden jag har använt mig av är semistrukturerade intervjuer. För att få en tydlig bild har jag intervjuat både lärare och bibliotekarier för att se hur de arbetar för att främja elevers intresse i läsning. Studiens resultat visar att lärarna inte har rätt kunskaper och tillgång till att använda engelsk litteratur i sin undervisning. Det visar även på att bibliotekarierna gärna bidrar med sin expertis men att ett samarbete mellan skola och kommunala bibliotek saknas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)