Sökning: "engelsk skönlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden engelsk skönlitteratur.

  1. 1. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER

  2. 2. På färd mot Kameya med Kunikida Doppo : En förfrämligande översättning av Wasureenu hitobito, samt kommentar därtill

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Axel Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Translation studies; Japanese fiction; foreignisation and domestication; readability; Kunikida Doppo; cultural references; translation with commentary; Översättningsvetenskap; japansk skönlitteratur; förfrämligande och domesticering; läsbarhet; Kunikida Doppo; kulturella referenser; översättning med kommentar;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgörs av en kommenterad svensk översättning av den japanska novellen Wasureenu hitobito (1898) av Kunikida Doppo (1871–1908) genom en osedvanligt källtextnära översättningsprincip. I medföljande översättningskommentar redogörs för metoderna som använts för att återge vissa kulturella och stilistiska egenheter från källtexten både i den svenska måltexten och i en tidigare engelsk av Jay Rubin, samtidigt som graden av förfrämligande och domesticering i respektive översättning uppskattas. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i engelskundervisningen : En kvalitativ forskningsstudie om hur grundskolelärare i årskurs 4–6 och bibliotekarier ser på skönlitteratur på engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Cecilia Hennessy; [2022]
    Nyckelord :engelsk skönlitteratur; engelskundervisning; årskurs 4–6; lärarintervjuer; bibliotekarieintervjuer; bibliotek; läsfrämjande; läsfrämjande strategier; läroplanen.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken plats engelsk skönlitteratur har i årskurs 4–6 i svenska engelskklassrum. Metoden jag har använt mig av är semistrukturerade intervjuer. För att få en tydlig bild har jag intervjuat både lärare och bibliotekarier för att se hur de arbetar för att främja elevers intresse i läsning. LÄS MER

  4. 4. Syntax som stilistisk särprägel : Att överföra originalets stil vid översättning av engelsk skönlitteratur Författare: Agneta

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Översättarutbildningen

    Författare :Agneta Jakobsson; [2015]
    Nyckelord :inskott.; meningsfragment; syntax; stil; imitativ strategi; Skönlitterär översättning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Som grund för denna uppsats ligger en översättning av delar av första kapitlet i romanen The Children Act (2014) av den brittiske författaren Ian McEwan. Efter en analys av källtexten enligt den analysmodell Hellspong & Ledin har beskrivit i Vägar genom texten. LÄS MER

  5. 5. Vilken är den engelska skönlitteraturens plats i undervisningen? : -En kvalitativ studie kring användningen av engelsk skönlitteratur i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexander Augustsson; [2012]
    Nyckelord :Engelsk skönlitteratur; tidig engelskundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att försöka ta reda på hur några lärare som arbetar i grundskolans tidigare år ser på användandet av engelsk skönlitteratur i undervisningen samt hur denna definieras och används. Arbetet är ett kvalitativt arbete och datainsamlingen har skett genom intervjuer, observationer samt utvärdering och reflektioner av egen undervisning inom ämnesområdet. LÄS MER