Sökning: "utbildning i läs- och skrivkunnighet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utbildning i läs- och skrivkunnighet.

  1. 1. Multimodalt språkande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av digitala verktyg i språkutvecklande syfte

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Kjellgren; Emelie Dahlgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskollärare; kompetens; litteracitet; multimodalitet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Under hösten 2023 framförde regeringen att det finns vetenskaplig forskning som visar att skärmar bidrar till sämre lärande hos barnen. De menar att skärmar bland annat missgynnar barns läs- och skrivkunnighet och att förskolemiljön därför bör vara skärmfri. LÄS MER

  2. 2. Teaching English Literature : A Qualitative Questionnaire and Content Analysis of Swedish Upper Secondary English Teachers’ Reading and Teaching Choices Analyzed Through Literary Socialization and Reception Theory

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Lejla Zeidan; [2023]
    Nyckelord :English literature; English teaching; literacy education; Swedish upper secondary school; reception theory; literary socialization theory; college preparatory programs; vocational programs; teachers’ attitudes; cultural significance; literary significance; historical significance; Engelsk litteratur; engelskundervisning; utbildning i läs- och skrivkunnighet; svensk gymnasieskola; receptionsteori; litterär socialisationsteori; högskoleförberedande program; yrkesprogram; lärares attityder; kulturell betydelse; litterär betydelse; historisk betydelse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate Swedish upper secondary school teachers’ statements regarding reading and teaching choices in the English courses. The methods used were a survey in the form of a qualitative questionnaire, and a qualitative content analysis which was then applied to the survey data gathered. LÄS MER

  3. 3. Fria tänkande människor utanför samhällets strukturer : En kvalitativ studie om kurdiska kvinnors syn på frigörelse och betydelsen av läskunnighet

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Afsane Andersson; [2022]
    Nyckelord :Förtryck; frigörande pedagogik; analfabetism; kultur; religion; medvetenhet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om kurdiska kvinnors kamp för jämlikhet, rätten till utbildning och att vara en del av samhället. Som teoretisk utgångspunkt använder jag Paolo Freires teori om pedagogik för förtryckta och Géertz teori om tolkning av kultur. LÄS MER

  4. 4. Utbildning - vägen bort från sexuellt våld? : en kvalitativ innehållsanalys om huruvida det finns ett samband mellan utbildningsnivån och undervisningsinnehållet för att motverka förekomsten av olika former av sexuellt våld i Etiopien

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Ebba Åstrand Raij; [2017]
    Nyckelord :Human rigths; Mänskliga rättigheter; Etiopien; sexuella rättigheter; läs- och skrivkunnighet; Utbildning; sexuellt våld i nära relation; kvinnlig könsstympning; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens samhälle förekommer olika former av sexuellt våld. I den här uppsatsen granskas två former av sexuellt våld mot kvinnor; kvinnlig könsstympning och sexuellt våld i nära relation. Förekomsten av dessa två våldstyper kommer granskas i ljuset av utbildningsfrågan. LÄS MER

  5. 5. Att förstå hälsolitteracitet : en utmaning för sjuksköterskan i patientmötet för jämlik och hållbar vård

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Micaela Kristensson; Lisa Magnusson; [2016]
    Nyckelord :hälsolitteracitet; sjuksköterska; information; patient; kommunikation;

    Sammanfattning : Hälsolitteracitet syftar till en individs förmåga att kunna söka, förstå, utvärdera samt använda hälsoinformation för att fatta adekvata hälsobeslut och därmed kunna upprätthålla hälsa. Internationell forskning visar att låg hälsolitteracitet är en riskfaktor för ohälsa som påverkar både individ och samhälle med ökade sjukvårdsbehov och kostnader till följd. LÄS MER