Beaktande av teoretisk grund i intervention för barn med språkstörning i de nordiska länderna: är erfarenhet en påverkande faktor?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med uppsatsarbetet är att belysa eventuell variation i Norden i val av och hänsyn till teori utifrån erfarenhet av att arbeta med barn med språkstörning (DLD). Metod: Materialet utgörs av enkätsvaren från nordiska deltagare i COST Action IS1406 (2019), ett projekt som syftade till att undersöka hur logopeder och andra professioner i Europa arbetar med intervention för barn med DLD. Detta uppsatsarbete utgår till stor del från svaren på frågor som handlar om till vilken grad deltagarna utgår från olika teorier om språkutveckling i intervention för barn med DLD. Totalt besvarade 252 deltagare från de nordiska länderna denna del av enkäten. Deskriptiva data har framför allt använts men även en korrelationsanalys har utförts. Resultat: Resultatet visar att i samtliga nordiska länder tar deltagarna hänsyn till och använder sig av flera olika teorier som underlag i intervention för barn med DLD, om än i olika grad. Mer moderna teorier som betonar omgivningens betydelse för språkinlärning används framför allt av enkätens deltagare. Inget signifikant samband hittades mellan variablerna Hänsyn till teoretiskt underlag vid intervention och erfarenhet av att arbeta med barn med DLD. Majoriteten av deltagarna (99,2%) tog hänsyn till teorier i sin intervention oavsett antal år av erfarenhet. Slutsats: Det framkommer att näst intill samtliga deltagare använder sig av teorier som underlag i språkstörningsintervention i stor utsträckning, men skillnader i val av teori kan inte kopplas till erfarenhet. Val av teori kan inte heller kopplas till land eftersom variation i deltagarantal mellan länderna gör det svårt att dra några tydliga slutsatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)