Sökning: "språkstörning"

Visar resultat 1 - 5 av 320 uppsatser innehållade ordet språkstörning.

  1. 1. Evidensbaserad logopedisk intervention av grammatiska svårigheter och nedsatt diskursförmåga vid afasi : En systematisk kunskapsöversikt av behandlingsmetoder

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi; Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Rakel Söderberg; Sofie Asp; Lisette Arvidzon; [2020]
    Nyckelord :aphasia; stroke; discourse; aphasia intervention; SLP; grammatical impairment; afasi; stroke; diskurs; grammatiska svårigheter; behandlingsmetod; riktlinjer;

    Sammanfattning : Aphasia is defined as an acquired language impairment and is often caused by stroke. The impairment can affect the person in many ways depending on the severity, and lasting effects often have a negative impact on the persons participation and communication. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt för elever med språkstörning : En kvalitativ studie där några lärare och speciallärare beskriver sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier; Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Victoria Strandh; Frida Löfroth; [2020]
    Nyckelord :Sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv; språkstörning; specialpedagogik; språkligt tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate what efforts some teachers and special needs teachers at primary schools think are needed at the organizational, group and individual levels to provide support for students with Developmental Language Disorder (DLD). Furthermore, it was investigated which supportive strategies and teaching methods teachers and special needs teachers applied and how the learning environment could be favourably designed. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta för och med elever med språkstörning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Anderlund; Marika Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Developmental language disorder DLD ; learning environment; organization; principal; social theory of learning; special educational needs coordinator; Lärmiljö; organisation; rektor; social lärteori; specialpedagog; språkstörning;

    Sammanfattning : The aim of the present study is to examine how schools organize the work with and for pupils with language disorder.  Further, it aims to find which role the Special Educational Needs Coordinator (SENCO) and principal, respectively may have in the work with the pupils and give an insight into what knowledge about Developmental Language Disorder (DLD) personnel in schools have. LÄS MER

  4. 4. Anpassningar för elever med språkstörning - en kvalitativ intervjustudie om skolors arbete med anpassningar för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Linnea Ivarsson; [2019]
    Nyckelord :Språkstörning; anpassning; specialpedagog; samverkan; utmaningar;

    Sammanfattning : Språkstörning är ett paraplybegrepp som innefattar flera olika svårigheter. Svårigheterna kan vara expressiva, svårigheter med att uttrycka sig eller impressiva vilket berör förståelsen. Denna studie avser undersöka hur anpassningarna samt arbetet kring dessa anpassningar tar sig i uttryck i den svenska skolan idag. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning- ur ett föräldraperspektiv : Föräldrarnas upplevelser av hur diagnosen påverkar livet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeLinköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Solnevik; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; språkstörning; dyspraxi; relationellt perspektiv; bemötande; föräldrarollen;

    Sammanfattning : Läroplanen genomsyras av The big five, de fem förmågorna (Skolverket, 2011). Analysförmågan innebär att eleven ska beskriva orsaker, konsekvenser och lösningar. Den kommunikativa förmågan ställer krav på att samtala, diskutera och motivera och den metakognitiva förmågan innebär att tolka, värdera och reflektera. LÄS MER