Läxor- stjälp eller hjälp? : En kvantitativ studie av elevens och vårdnadshavarens uppfattningar om läxor, vilken hjälp som finns att få och hur mycket tid som spenderas.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att undersöka elevens och vårdnadshavarens uppfattningar om läxor. Undersökningen som är av kvantitativ karaktär är gjord med hjälp av enkäter som har delats ut till elever i årskurs 5-6 och elevernas vårdnadshavare. I enkätundersökningen deltog 36 elever och 36 vårdnadshavare. Resultatet i denna studie visade att vårdnadshavare önskar mer läxor till eleverna samtidigt som eleverna själva tycker att mängden är bra som den är. Eleverna tycker inte att läxorna som de får är svåra och de tycker oftast inte att det är kul med läxor. Eleverna har i stort sett alltid tillgång till hjälp med läxorna från vårdnadshavarna men ibland finns även hjälp från kompisar och syskon att tillgå. Tiden som investeras i läxor uppges vara 0-20 minuter både på vardagar och helger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)