Sökning: "Vårdnadshavarens perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Vårdnadshavarens perspektiv.

  1. 1. Överbryggande av matematikbarriärer : Främjande av motivation och prestation för elever med utländsk bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kemal Gojak; [2024]
    Nyckelord :achievement; inclusion; mathematics 7-9; migration background; motivation; inkludering; matematik 7-9; motivation; prestation; utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Det har gjorts omfångsrika jämförande studier, både nationella och internationella, vilka antyder att elever med utländsk bakgrund presterar sämre i skolan när det gäller kunskapsnivå och resultat i matematik till skillnad från elever med inhemsk bakgrund. Denna studie undersöker på vilket sätt matematiklärare på högstadiet anpassar sin pedagogiska metodik för att överbrygga utmaningar och hinder samt öka motivationen och självförtroendet för dessa elever. LÄS MER

  2. 2. Läxor- stjälp eller hjälp? : En kvantitativ studie av elevens och vårdnadshavarens uppfattningar om läxor, vilken hjälp som finns att få och hur mycket tid som spenderas.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Rosenberg; [2022]
    Nyckelord :Läxor; Elevperspektiv; Vårdnadshavarens perspektiv; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka elevens och vårdnadshavarens uppfattningar om läxor. Undersökningen som är av kvantitativ karaktär är gjord med hjälp av enkäter som har delats ut till elever i årskurs 5-6 och elevernas vårdnadshavare. I enkätundersökningen deltog 36 elever och 36 vårdnadshavare. LÄS MER

  3. 3. Har det varit ett möte? : Vårdnadshavares konstruktioner av digitala kommunikationsformer i samverkan med förskolan före och under pandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Åsa Björkman; Alexandra Wasserman; [2022]
    Nyckelord :Digitala kommunikationformer; förskola; kommunikation; konstruktioner; pandemi; samverkan; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka och analysera vårdnadshavares konstruktioner av samverkan och kommunikation med förskolan under pandemin och hur digitala kommunikationsformer används. För att samla in empiri till studien genomfördes semistrukturerade intervjuer genom Zoom med fyra vårdnadshavare från tre olika kommuner som beskriver deras perspektiv på hur förskolan har använt digitala kommunikationsformer under pandemin. LÄS MER

  4. 4. Att tänka om… : En studie om Covid-19-pandemins påverkan på barns anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sabina Cedercrantz Härling; Ida Pettersson; [2022]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsteori; Covid-19-pandemin; förskola; förskollärare; inskolning.;

    Sammanfattning : Följande studie strävar efter att genomföra en småskalig undersökning för att ta reda på huruvida förskollärare upplever att barns anknytning har förändrats i och med Covid-19-pandemin. För att undersöka detta syfte utgick vi ifrån förskollärares perspektiv och ställde följande forskningsfrågor: Hur har förskolors inskolningsprocess påverkats i och med Covid-19-pandemin enligt förskollärarna? Utifrån förskollärarnas perspektiv, hur upplevs barns anknytning vid inskolningsprocessen innan, under och efter Covid-19-pandemin? Upplever förskollärare att inskolningsprocessen är central när det kommer till barns anknytning i förskolan? Studiens syfte och frågeställningar har besvarats genom tre stycken kvalitativa forskningsintervjuer med förskollärare. LÄS MER

  5. 5. ”Barn är som små känslosvampar” : - En intervjustudie om pedagogers syn på inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mikaela Åkesson; [2021]
    Nyckelord :anknytning; förskola; inskolning; trygghet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens forskningsproblem är att höga krav ställs på pedagoger att genomföra inskolningar, men riktlinjerna från forskningen är få, i synnerhet de där pedagogerna själva fått beskriva hur inskolningar bör ske. Därför syftar studien till att undersöka hur sex pedagoger beskriver att de genomför inskolningar och vad de anser är betydelsefullt för att stärka barns trygghet och anknytning i denna process. LÄS MER