Att mäta tjänstekvalité inom B2B

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att analysera hur tjänstekvalité inom B2B kan utvärderas samt att analysera om ViewsCapture, en frågeteknik med öppna frågor där respondenten själv kategoriserar sina egna kommentarer, kan tillföra något till befintliga metoder. Vidare avses att koppla samman utvärderingsmetoder med de olika syften företag har för att mäta kvalité. Uppsatsen byggs upp av en omfattande litteraturstudie om vad tjänster och tjänstekvalité är, samt varför det är viktigt att utvärdera tjänstekvalité inom B2B. De utvärderingsmetoder som beskrivs i uppsatsen är dels attributbaserade och dels händelsebaserade metoder. Empiridelen består av material från Unified Dialogs AB som har utvecklat frågetekniken ViewsCapture som sedan analyseras tillsammans med befintliga metoder. Undersökningen visar att tjänstekvalité handlar om att infria de förväntningar kunden har på en tjänst. Om kunderna skiljer sig signifikant ifrån varandra faller det sig naturligt att mer kvalitativa och mindre standardiserade metoder bör passa bättre. Det beror på att varje kund är unik och tillvägagångssättet många gånger inte är standardiserat, därför är det svårare att på förhand generalisera kring vad företagets kunder finner problematiskt. Genom användning av ViewsCaptures frågeteknik med öppna frågor skapas förutsättningar för att vidareutveckla de befintliga mätmetoderna i syfte att bättre tjäna företags och forskares syften för mätningen. Detta görs exempelvis genom att inhämtning av djupare information från attributbaserade mätmetoder möjliggörs samt att analys av de öppna svaren från en händelsebaserad metod underlättas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)