”Myrstacksmatematik” för livslångt lärande – En studie om kooperativt lärande i lägre årskurser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Grupparbete är en återkommande undervisningsmetod i skolan, trots det saknar lärare ofta kunskap om hur samarbete ska organiseras för att leda till elevers utveckling och lärande. Kooperativt lärande (KL) däremot är ett förhållningssätt som bygger på strukturerade samarbeten som enligt forskning visar på positiva resultat för elevers sociala och ämnesmässiga utveckling. Syftet med studien är att öka kunskapen om hur KL används i matematikundervisningen i årskurs F-3, och bygger på de fem grundprinciper som utgör grunden för KL. Genom intervjuer beskriver 9 lärare KL utifrån ett didaktiskt perspektiv, utifrån de fem grundprinciperna samt utifrån vilka möjligheter och utmaningar de upplever med förhållningssättet. Resultatet visar att ett gott samarbete har en avgörande roll för elevernas matematikutveckling, samt att ett organiserat samarbete möjliggör för eleverna att dra nytta av varandras förmågor, vilket leder till att de befäster och fördjupar ämneskunskaper. Samtidigt upplever många lärare en stor utmaning med att inkludera elever i neuropsykiatriska svårigheter (NPS).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)