”Det är inte ens fel att två träter” : Förskollärares strategier vid barns konflikthantering i leksituationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare uttrycker kunskaper och strategier kring barns konflikthantering i leksituationer. Vilket grundar sig i vårt problemområde som handlar om att lärande går före omsorg och att förskollärare behöver didaktiska ämnesinriktade kunskaper för att kunna skapa lärandesituationer för barnen under konfliktsituationer. Studien gjordes genom en kvalitativ enkät där fyra rektorer i mellersta Sverige blev tillfrågade att be sina förskollärare delta i undersökningen. Elva förskollärare valde att delta i studien och därmed fick vi in tillräckligt med data för att kunna analysera svaren. Resultatet analyserades utifrån ett didaktiskt perspektiv för att få syn på förskollärares kunskaper och strategier vid barns konflikthantering i leksituationer. Resultatet visar på att förskollärare har strategier kring barns konflikthantering i leksituationer vilket flera av förskollärarna anser sig ha erhållit från yrkeserfarenhet. Strategier som varit återkommande bland förskollärarna är att barnen själva behöver ges möjlighet till att lösa konflikterna själva, klarar inte barnen av det själva finns förskollärarna där som ett stöd för att tillsammans finna lösningar på konflikten mellan barnen. I diskussionen drar vi en slutsats att förskollärarna har kunskaper kring hantering av barns konflikter  och att de ser varje konflikt som ett lärandetillfälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)