Prissättning inom flygbranschen En kvantitativ studie av prissättningen på den västsvenska flygmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Under senare år har flygbolagens prissättningsmodeller blivit allt mer invecklade. Detta har lett till att flygresenärernas möjlighet att ta hänsyn till flygbolagens prismönster har minskat. För att möta denna asymmetriska information har flera studier på den amerikanska marknaden genomförts. Samtidigt som studierna fastslår att det finns stora skillnader mellan flygbolagens prissättning, lyser bristen av dessa studier på den västsvenska marknaden med sin frånvaro. Syfte: Att öka konsumenternas förståelse för prisförändringar på den västsvenska flygmarknaden. Metod: Det empiriska materialet består av 4 062 stycken prisobservationer som samlats in från de undersökta flygbolagens hemsidor. Studien har observerat prisutvecklingen för 90 olika biljetter under drygt tre veckor. Två observationer utspridda till morgon och kväll har genomförts varje dag för respektive biljett. Analys och diskussion: Analysen visar på att många av de observerade prisförändringarna går att koppla samman med referensramen. Även bilden av skillnader på prismönster mellan de olika flygbolagen bekräftas. Fortsatt forskning: Studien berör ett område där flygbranschens sekretess om dess prissättning har lett till att konsumenter saknar information om hur denna prissättning sker i praktiken. Detta ger stöd till vidare forskning och särskilt inom området för så kallad ”price prediction”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)