Spel och rörelse? : Fritidslärares uppdrag i arbetet med IKT och rörelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Följande studie syftar på att undersöka hur verksamma lärare och pedagoger på fritidshem runt om i Sverige arbetar med IKT i samband med fysisk rörelse, och hur de kan arbeta med detta. Vidare undersöker studien även hur lärare och pedagoger anser att rörelse i samband med IKT kan gynna barns rörelse. Studien genomförs genom en kvalitativ metod i form av en strukturerad intervju där resultatet sedan sammanställs genom en tematisk analysmodell. Resultatet belyser att de intervjuade i studien upplever att arbete med IKT är svårt att uppnå i verksamheterna då hjälpmedel och kunskap kring detta är bristande. Arbete med IKT och rörelse sker främst via styrda aktiviteter, medan fria aktiviteter som gynnar barnens utveckling inte prioriteras. Resultatet tyder även på att respondenterna i studien hade önskat mer kunskap kring arbete med IKT i samband med rörelse, samt att läroplanen hade gett en ökad tydlighet kring hur arbete med IKT kan implementeras i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)