Rekommendationssystemet i centrum : En designstudie om hur förklaringar kan stötta reflektion kring förtroende för rekommendationssystem på sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Rekommendationssystem (RS) implementeras på sociala medier för att filtrera information. RS följs av risker, som att användare endast blir exponerade för innehåll som överensstämmer med egna åsikter, vilket bland annat kan resultera i ojämlik tillgång till kritisk information. Inom sociala medier har RS blivit centralt för värdeerbjudandet. Denna typ av sociala medier har en inverkan på sociala, kulturella och politiska aspekter. Förtroende är en nödvändighet för acceptans av system. Olämpligt högt förtroende ökar däremot risken för manipulation då det inte ger förutsättningar för ett kritiskt förhållningssätt. Förtroende kan genereras genom förståelse eller övertygelse, där båda är möjliga utkomster av förklaringar. Design för förtroende genom övertygelse ökar acceptansen men också risken för olämpligt högt förtroende. Design för förtroende genom förståelse är lämpligare ur ett användarperspektiv, eftersom det låter användare bedöma vad som är lämpligt förtroende.  En designorienterad studie har genomförts för att undersöka hur transparenta förklaringar kan stötta användares reflektioner kring förtroende. Resultatet av studien är fem designförslag för att stötta användares reflektioner kring förtroende. Designförslagen kan användas som stöd för designers vid skapandet av gränssnitt för rekommendationssystem i sociala medier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)