Drama som metod för lärande Utveckling av arbetsmetod genom drama på förskolan Namn: Moa

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: I den här studien har vi använt oss av frågor som innehåller begrepp som hör till den sociokulturella teorin för att ta reda på om det är möjligt att använda arbetsmetoder som innehåller drama på förskolan; hur kan pedagogerna stötta barnets proximala utvecklingszon och vilka medierande redskap behöver pedagogerna för att göra det möjligt? Metoden vi använde för att få svar på våra frågor utgick från aktionsforskning, där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer innan och efter aktionen, observationer med reflekterande samtal, samt en workshop som vi själva utformade. Vi valde att utföra den här studien på en förskola där fyra pedagoger var aktiva i utvecklingsarbetet. Då studien ingår i ett examensarbete som sträcker sig över en termin, blev tiden på förskolan ungefär en månad. Det vi kom fram till i resultatet var att pedagogernas engagemang och motivation att tillsammans utveckla drama som arbetsmetod var två av de viktigaste komponenterna för att drama ska bli en fungerande metod på förskolan. Det visade sig även att pedagogernas upplevelse av drama som arbetsmetod förändrades under utvecklingsarbetets gång. Pedagogerna uttryckte att innan vi startade utvecklingsprojektet så kändes det väldigt stort att arbeta med drama, men i slutet av projektet hade deras upplevelse förändrats och det kändes inte så stort längre. Studien fokuserade på pedagogernas utveckling, och på den korta tid vi var där kunde vi se hur pedagogerna approprierade drama som arbetsmetod för lärande. Resultatet visar också att när pedagogerna utvecklat metoden till sin egen och den blivit en naturlig del i verksamheten, finns det stora möjligheter för barnen att fortsätta utvecklas i sin proximala utvecklingszon.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)