Skrivundervisning på mellanstadiet : Lärarens påverkan på elevers skrivundervisning

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Denna undersökning kommer att behandla lärarens påverkan på elevernas skrivundervisning. Detta kommer göras genom en empirisk studie där relevant forskning ställs och analyseras med hjälp av den kognitivistiska modellen The simple view of writing, Herzbergs motivationsteori och Vygotskijs ideér om den proximala utvecklingszonen samt Jerome Bruners tankar om scaffolding. Observationer och intervjuer används i studien där fyra mellanstadielärare som undervisar i svenska undersökts. Under observationerna och intervjuerna användes en semistrukturerad intervju och ett observationsschema. Resultatet i studien visar att en varierad undervisning är grunden för en lyckad skrivundervisning. Genom variation kommer eleverna bli mer motiverade och få med sig mer kunskap. Studien visar även att digitala verktyg har ett stort inflytande som hjälper eleverna med deras texter. Verktyget underlättar även för läraren och bidrar till en varierad undervisning. En annan metod som visat sig vara användbar i skrivundervisningen är att eleverna får använda olika modeller för att konstruera olika texter. Studien visar behovet av en närvarande lärare som anpassar sig efter elevernas behov. Lärarens påverkan har större betydelse än vad tidigare trott och ligger därmed av största vikt att läraren planerar en bra skrivundervisning. Studiens slutsats blir att en varierad undervisning i samband med en närvarande lärare skapar gynnsamma förhållande för en lyckad skrivundervisning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)