ChatGPT som verktyg i matematikundervisning : En interventionsstudie på gymnasienivå

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Oliver Willbrink; Martin Åsljung; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I den här studien har vi undersökt hur gymnasieelever upplevde ChatGPT-3.5sförmåga att vara verktyg i matematikundervisningen. Vi tittade även på hur eleveranvände ChatGPT-3.5 som verktyg i matematikundervisningen. Detta genomfördes genom en interventionsstudie där eleverna själva fick ta del av ChatGPT-3.5för att lösa ett antal matematiska problem relaterade till deras ordinarie undervisning. Därefter undersöktes deras upplevelse och användning av ChatGPT-3.5 somverktyg genom en enkät. Enkäten visade bl.a. att eleverna tyckte ChatGPT-3.5 varsnabb och hade tydlig struktur i sina lösningar. Den visade också att eleverna tyckte det var svårt att ställa rätt frågor och att veta om lösningen från ChatGPT-3.5var korrekt eller inte. Vår slutsats är att ChatGPT-3.5 kan vara ett fungerandeverktyg för högpresterade elever, men bör användas med försiktighet då elevernaupplevde att användningen av språkmodellen inte gav stimulans och att det kanbidra till felaktig inlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)