Ledarskapets betydelse för gruppdynamik

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra gruppdynamik i klassrummet? Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen. Den samlade dataanalysen delades till fyra teman: tydlighet, relation och interaktion mellan lärare och elevgrupp, anpassning och variation och ledarskapet samt gruppdynamikens villkor. De viktigaste resultaten var att lärarens ledarskap påverkar elevgruppens dynamik i klassrummet. Den skickliga läraren kan främja elevernas lärande genom att skapa den god gruppdynamiken i lärmiljön. Den goda pedagogiska ledaren kan växla mellan olika ledarstilar och anpassa sig efter situationen med syftet att understödja elevernas lärande. Gruppstorlek, elevernas motivation och lärarens engagemang är en del av andra faktorer som inverkar på gruppdynamiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)