Läsutveckling under tidig läsinlärning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Syftet med studien är att fördjupa kunskapen gällande tidigt läsutveckling utifrån olika perspektiv, det vill säga att sammanställa och redovisa vad aktuell forskning förespråkar för läsmetoder, lässtrategier,  stöd och stimulering i elevers läsutveckling i årskurserna F-3. Frågeställning vi utgått ifrån är: Vilka faktorer gynnar tidig läsutveckling? De tio valda artiklarna erhölls genom systematiska sökningar i tre databaser. Resultaten analyserades och organiserades under tre teman vilket gav en övergripande bild med tre olika perspektiv. Resultaten i kunskapsöversikten visar att det finns olika faktorer som gynnar tidig läsutveckling bland annat didaktiska kompetens hos lärare, social kontext in och utanför skolan och de strategier som lärare använder i läsundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)