Pedagogik i mötet med patienten : En systematisk litteraturstudie av forskning om patientundervisning

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Cecilia Holst; [2018]

Nyckelord: Effekter; lärande; patient; undervisning;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att ge en representativ översikt av forskningen om pedagogikens roll i patientundervisning. Studien genomfördes med systematisk litteraturöversikt som metod, där en databassökning genererade åtta (8) artiklar som överensstämde med denna studies syfte. Det sammantagna resultatet av dessa artiklar mynnade ut i tre teman: pedagogikens roll, individanpassad undervisning samt effekter och mål med patientundervisning. Uppsatsens resultat visar att det som kännetecknar detta forskningsfält är forskning om pedagogikens roll i patientundervisning åskådliggör att sådan undervisning är betydelsefull för att patienter skall känna sig delaktiga i vården. Dessutom visar uppsatsen att forskningen sammantaget kan belägga att patientundervisning ökar individens förmåga att hantera sjukdom och ohälsa samt bidrar till smärtlindring, ökad livskvalitet och större förmåga att ta hand om sig själv och att klara livets utmaningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)