Undervisning på förskolegården : En studie om hur förskollärare genomför planerad och spontan undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar kring undervisning på förskolegården. Resultatet är baserat på semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare och för att analysera resultatet har didaktiken och ramfaktorteorin använts. Resultatet visar att det förekommer både spontan och planerad undervisning på förskolegården som riktas mot olika ämnesområden. Den spontana undervisningen ges stort utrymme eftersom barnens fria lek anses som viktig och förskollärarna försöker istället vara närvarande och fånga upp barnens intressen och frågor. I och med Covid-19 har förskollärarna allt mer flyttat ut den planerade undervisningen som tidigare skett inomhus. Resultatet visar att det finns flera faktorer som påverkar undervisningen utomhus, dessa är bland annat pedagogernas förhållningssätt och vädret. I den tidigare forskningen kommer liknande faktorer fram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)