Sökning: "förskolegård"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade ordet förskolegård.

  1. 1. I Peter Pans fotspår : växter för lek på förskolegården

    Kandidat-uppsats, SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Tina Johansson; [2020]
    Nyckelord :växter; förskolegård; funktion; Peter Pan; fantasi; slitstarka växter; grön lekmiljö; barn;

    Sammanfattning : Intresset för den här studien har byggts på genom åren. Barn och unga har alltid engagerat mig och mitt tidigare arbete som lärare och förskolelärare har gett mig god insikt i barns lekutveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

    Författare :Niki Lindgren; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; development; learning; play; pedagogical quality; socialt samspel; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen  av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del  av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med  formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i  förskoleverksamhet. LÄS MER

  3. 3. Barnet och gården : Barns perspektiv på sin förskolegård

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Emelie Mattsson; [2020]
    Nyckelord :Förskolegård; barns perspektiv; lekflöden; natur och relationer.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker hur barn upplever sin egen förskolegård. Hur de använder gården, vad de tänker om den och hur den skulle kunna utvecklas. För att undersöka detta utfördes platsobservationer på en förskola. Observationerna som genomfördes var en blandning av deltagande och icke-deltagande. LÄS MER

  4. 4. Utevistelse eller utomhuspedagogik? En didaktisk analys av förskollärares reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Jessica Huotari; [2020]
    Nyckelord :didaktik; förskola; förskolegård; lärandet; miljö; undervisning; utemiljö; uteverksamhet; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Abstract Utemiljön påstås inom utomhuspedagogiken inte bara vara en inspirationskälla, eller en plats för barnens eget upptäckande och lek, utan en plats för aktivt lärande. Med utevistelsen som ett verktyg kan läroplansmålen uppfyllas, men är det en pedagogisk utevistelse med didaktisk planering som bedrivs och kan kallas utomhuspedagogik eller hur används utemiljön för barns utveckling och lärande i förskolor? Hur bedrivs uteverksamheten på förskolor? Hur används utemiljön för barns utveckling och lärande i förskolor? Vad definieras som utomhuspedagogik av förskollärare? Mitt syfte är att spåra utomhusvistelsens kopplingar till lärandet i förskolor genom granskning av vad förskollärare säger om bedrivandet av utomhuspedagogik i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Erfarenheter gällande växtetablering på förskole- och skolgårdar i Stockholms län : möjligheter och utmaningar för att skapa grönare utemiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Hanna Nee; [2020]
    Nyckelord :skolgård; förskolegård; växter; växtetablering; vegetation; gröna gårdar;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete inom landskapsarkitektutbildningen vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Ultuna. Uppsatsen redovisar en studie av situationen gällande växtetablering på förskole- och skolgårdar i Stockholms län, som ämnar ringa in betydelsefulla faktorer och lämpliga tillvägagångssätt för en lyckad växtetablering och för att kunna skapa grönare gårdar. LÄS MER