Sökning: "barns behov i utemiljö"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden barns behov i utemiljö.

  1. 1. När ska barnen vara med? : en kartläggning av skånska kommuners arbete kring barns deltagande i utveckling och förändring av fysisk utemiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Boman; Amanda Margaretha Odell Kling; [2024]
    Nyckelord :barn; barnperspektiv; barnets perspektiv; delaktighet; deltagande; fysisk planering; fysisk utemiljö; kommun; metod;

    Sammanfattning : Sedan 2020 har FN:s Barnkonvention varit lagstadgad i Sverige och alla barn har därför laglig rätt att vara delaktiga och delta i beslut och frågor som rör dem. Den fysiska utemiljön påverkar barn och att genom att låta barn delta i utveckling och förändring av densamma främjas bland annat barnets demokratiska kunskaper, barnets hälsa men också en hållbar stadsplanering. LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers syn på pedagogers icke-verbala uttryck i utemiljön och dess betydelse för barn i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Larsson; Therese Granqvist; [2024]
    Nyckelord :Förskolans utemiljö; icke-verbala uttryck; interaktion; specialpedagog; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Studien förväntas bidra till ökad kunskap om specialpedagogens roll och uppdrag i förskolan och en ökad medvetenhet om vikten av pedagogers icke-verbala uttryck. Utifrån detta kan specialpedagogen tänkas anpassa sitt ledarskap i det pedagogiska arbetet som i sin tur kan skapa en mer stödjande miljö för alla barn i förskolan, oavsett behov av stöd i sin språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Lekvärden och grönska på en urban skolgård : en undersökning av Tiundaskolans skolgård

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Julia Grassman; Ylva Ledberg; [2023]
    Nyckelord :Landskapsarkitektur; skolgård; lekvärden; urban grönska; friyta; Tiundaskolan;

    Sammanfattning : Kvaliteten på skolgårdar som utemiljö är mycket viktig för barn i deras vardag. En väl utformad utemiljö uppmuntrar till och möjliggör lek, vilket i sin tur är behövligt för barnens utveckling, hälsa och välmående. LÄS MER

  4. 4. ... och benen är fulla med spring! Barns bristande rätt till en god utemiljö i förskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Emelie Rosqvist Ljungbäck; [2023]
    Nyckelord :Förskola; utemiljö: utevistelse; miljölagstiftning; miljöförvaltning; hälsoskydd; tillsynsmyndighet; tillsynsansvar; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Today, 86% of children between the age of 1 and 5 are enrolled in preschools in Sweden. The outdoor environment is important to support children’s development, health, and wellbeing. Children’s perception of what an appropriate outdoor environment is often differs from what adults consider to be a god and healthy outdoor environment. LÄS MER

  5. 5. Gestaltning av Trädgårdslundens förskola i Hjärup : förskolebarns behov i utemiljö och vintervärde i fokus

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Julia Ört; [2023]
    Nyckelord :förskolegård; förskola; barns behov i utemiljö; förskolebarn; barns utevistelse under vinterhalvåret; vintervärde; gestaltning;

    Sammanfattning : Forskning visar att en väl utformad förskolegård gynnar barns välmående och utveckling. En aspekt som tyvärr alltför ofta förbises i utemiljöer är dess kvalitéer vintertid. Denna aspekt blir särskilt aktuell i ett kallare klimat som Sveriges - där vinterhalvåret präglas av mörker och växtlighet i dvala. LÄS MER