Dagsljusets gestaltande förmåga : en studie av dagsljuset och dess samverkan med vegetation i inglasade miljöer

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Det här examensarbetet har som syfte att undersöka dagsljusets gestaltande förmåga i inglasade miljöer. Hur det är möjligt att använda dagsljuset i samverkan med växtlighet samt färg, form och textur hos miljöns fysiska element för att påverka den rumsliga upplevelsen. Ljus i ett rum är påtagligt närvarande, något som inte går att ta på men på samma gång kan dess strålar ibland uppfattas närmast som materia. Ljuset är variationsrikt och en avgörande förutsättning för visuell gestaltning. I det här arbetet har jag fått använda mig av synsinnet som ett mätinstrument genom att visuellt utvärdera upplevelsen och hur dagsljuset beter sig i några inglasade miljöer. I kombination med min personliga upplevelse av platsen har även kvantitativa mätningar av ljusets styrka gjorts. Mina observationer har sedan jämförts och diskuterats för att bekräfta alternativt förkasta ett antal hypoteser om dagsljuset. Med hjälp av dessa har jag försökt visa att dagsljus påverkar den rumsliga upplevelsen och att det därmed kan ses som ett betydelsefullt medel att nyttja för att gestalta miljöer. Mitt examensarbete bidrar till kunskap om hur det är möjligt att arbeta med dagsljus och vegetation i inglasade miljöer. Arbetet ger en ökad förståelse för den gestaltande förmåga dagsljuset har. Dagsljuset gör det möjligt för oss att uppfatta vår omgivning och är vår mest naturliga ljuskälla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)