Systematiska undersökningar i kemiundervisningen : Vilka erfarenheter lärare i årskurs 4–6 anser sig erbjuda elever vid systematiska undersökningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att få kunskap om vilka erfarenheter lärare i årskurs 4–6 anser sig erbjuda elever vid systematiska undersökningar i ämnet kemi. För att besvara studiens frågeställningar genomfördes kvalitativa intervjuer med sex lärare i årskurserna 4–6 som undervisar eller har undervisat i kemi. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades därefter med hjälp av en innehållsanalys. Resultatet visar att systematiska undersökningar har en stor betydelse inom kemiämnet. Lärarna som deltog i studien förklarade att systematiska undersökningar gör att eleverna bland annat finner intresse för kemiämnet, samtidigt finns det en risk att för mycket fokus hamnar på att väcka elevernas intresse. Resultatet visar också hur lärarna väljer att undervisa genom systematiska undersökningar. Lärarna berättade att elevernas eget ansvarstagande och samarbete i grupp var en viktig förmåga som eleverna behöver öva på men är utmanande att uppfylla i undervisningen. Resultaten visade även att majoriteten av lärarna som deltog i studien upplever att de ibland behöver reducera kemiinnehåll för att möta eleverna inlärningsbehov. Konsekvensen av detta blir att eleverna går miste om att fördjupa sina kunskaper om naturvetenskapliga fenomen vid systematiska undersökningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)