Hållbart beteende : Hur nudging inom design kan användas för att främja en hållbar livsmedelskonsumtion

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Livsmedelskonsumtionen står för cirka 30% av den totala mängden koldioxid människan står för. Genom att konsumera mindre animaliska proteiner och mer proteiner från växtriket är det möjligt att minska klimatpåverkan med mer än 25%.  Det finns idag ett relativt stort intresse för hållbara livsmedel, men det finns inte tillräckligt starka köpmotiv hos konsumenterna.  Denna studie har undersökt faktorerna som idag kan försvåra för konsumenter att handla, laga och konsumera hållbart. Projek-tet tar utgångspunk i hållbar utveckling och design för hållbart beteende. Genom användning av användarcentrerade metoder som design probe och observation har problemområdena kunnat undersökas på nära håll och identifierat möjliga designöppningar. Design probe har gett en detaljerad förståelse hur det kan se ut för konsumenter när de vill handla hållbart. Observationen re- sulterade i en beskrivning av konsumenterna som delas upp i tre personas.  Efter materialinsamling togs en funktionsanalys fram för att inleda designprocessen. Designprocessens val gjordes baserat på insamlat material och åsikter från deltagare. Studien resulterade i design- förslaget “Vad bjuds på det denna veckan?”. Ett modulärt hyllsys- tem som låter livsmedelsbutiker placera livsmedel på samma plats för en eller flera hållbara måltider. Designförslaget eliminerar många av de problem som uppstår i dagens livsmedelsbutiker när konsumenter ska hitta alla livsmedel de behöver för en hållbar måltid.  Projektets kunskapsbidrag föreslår att nudging inom design kan användas som ett verktyg för att förändra en konsumtionstrend och röra sig mot en mer åtråvärt beteende för projektets utvalda målgrupp. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)