S-curse - En fallstudie av Autoliv

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att studera hur ett innovationsdrivet företag hanterar en förändring som dess bransch genomgår och framförallt vilka följder detta får. Vårt valda fallföretag är Autoliv, ett företag inom bilsäkerhetsbranschen. Denna uppsats studerar Autoliv Research och dess kontaktytor mot övriga organisationen och dess omvärld. Representanter för dess olika produkter och utvecklingsavdelningarna har intervjuats, men även tidigare anställda, för att få en bättre uppfattning om hur olika fenomen vuxit fram. Företag som väljer att göra en relaterad diversifiering som respons på en förändring på marknaden kan under vissa omständigheter hamna i en identitetskris. Då diversifieringen frambringar parallella innovationsspår måste man isolera de enheter som har mer innovationsinriktad verksamhet, vilka då kräver en annan struktur. De enheter som före diversifieringen var forsknings- och innovationsinriktade tenderar då att bli mer utvecklingsinriktad. Detta kan leda till identitetskris i den enhet som tidigare var innovationsinriktad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)