Digitaliseringen av examinerande moment till följd av Covid-19 : Fallstudie av den snabba digitaliseringen på Institutionen för Informatik och Media på Uppsala universitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Informationssystem

Sammanfattning: Till följd av den snabba spridningen av coronaviruset, Covid-19, beslutade Uppsala universitet att all utbildning och examination skulle utföras på distans. Det fattades ett snabbt beslut om detta som trädde i kraft omgående. Beslutet tvingade lektorer och kursansvariga att omvandla sina kurser till ett digitalt format och examinera sina studenter med tillgängliga digitala verktyg såsom Zoom, Inspera, Studentportalen och Canvas. I den här uppsatsen undersöks hur en institution på universitetet anpassat examinationer utifrån det tvingande kravet om social distansering. Även styrkor och svagheter i digitaliseringsprocessen belyses. I studien undersöks detta genom att skapa en heltäckande bild av en digital verksamhet, ett digitalt klargörande, baserat på ett teoretiskt ramverk bestående av nio dimensioner av en digitaliserad verksamhet. Datainsamling har skett dels genom dokumentanalys hämtad från universitets hemsida, dels genom intervjuer med intressenter som är involverade i att digitalisera examination och studenter. Det digitala klargörande visar en komplett bild av verksamheten, som därefter analyseras utifrån intervjuerna och teorier om viktiga faktorer för digitala examinationer. Den huvudsakliga upptäckten är att digitaliseringen på många sätt har fungerat bättre än förväntat, men att den inte varit perfekt. Det är bland annat av vikt att redan från början strukturera och planera kursinnehåll och examination för att det ska fungera väl i ett digitalt format. Detta var dock något som inte var möjligt i den uppkomna situationen, eftersom det finns lagar som begränsar ett sådant förfarande. Dessutom hade kursernas innehåll bestämts innan de digitaliserades och de kunde därmed inte ändras. Utöver detta står det klart att kommunikationen till framförallt studenterna om beslut och riktlinjer hade kunnat varit bättre. Sammanfattningsvis anpassade sig dock Uppsala universitet mycket snabbt till en extrem situation med digitala examinationer och kan sannolikt dra lärdom av och göra förbättringar som gör det möjligt att applicera detta på utbildningar framgent när universitetet öppnar som vanligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)