Nystartade småföretag i klädbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Konkurrensen inom klädbranschen är hård och det finns många stora aktörer på marknaden. Dessutom har branschen drabbats av en minskad försäljning efter den ekonomiska lågkonjunkturen som inträffade under 2008. När det gäller småföretag har de begränsade resurser till skillnad från de stora aktörerna, vilket leder till att det blir svårt att satsa på investeringar såsom ett bra butiksläge eller mer marknadsföring.Däremot finns också nya möjligheter genom internet i form av e-handel och hemsidor. Internet ger även möjlighet för företagen att få kunder från större geografiska områden till skillnad från fysiska butiker. Nischmarknad är något som många småföretag väljer att fokusera på, därmed behöver de inte konkurrera med stora och etablerade företag.Vi undersökte nystartade småföretag som var detaljister i klädbranschen och studerade hur de utformade sin marknadsföringsmix, när det gällde butiken och internet. Vi utförde även en återkoppling efter ett år för att se hur företagen hade utvecklats och för att se på eventuella förändringar i företaget. Därefter jämförde vi dem med varandra och med den teori vi tagit fram för att se likheter och skillnader hos företagen och mellan teorin och empirin.Vi valde att ha både ett rationalistiskt och empiristiskt synsätt i vår undersökning. Vi såg även undersökningen utifrån ett hermeneutiskt synsätt. Vi valde att tillämpa en induktiv forskningsansats, då vi främst utgick från ett empiriskt material för att sedan jämföra det med teorin. Vi tillämpade en kvalitativ undersökning med ett beskrivande syfte.Vi tillämpade även huvudsakligen ett strategiskt urval och använde oss främst av primärdata från intervjuer, men även sekundärdata i form av att vi läste in oss på relevant litteratur och information från företagens hemsidor. Intervjuerna med företagen genomfördes mestadels med postenkät genom e-post, men även genom personliga intervjuer och telefonintervjuer.Vi valde att undersöka fyra nystartade småföretag som alla var verksamma inom klädbranschen och som fokuserade på ekologiska kläder. Teorier som vi tog upp föratt förklara företagens situation var; allmänt om detaljhandeln, konkurrensstrategier samt marknadsföringsmixen med inriktning på detaljhandeln.Våra slutsatser är att företagen utformar sin butik eller hemsida så att kunden ska känna av den känslan som företaget vill förmedla och utformningen har också präglats av ägarna. Majoriteten av företagen använder samma stil på hemsida, butik och marknadsföring. Ett av företagen försöker att särskilja sig från sina konkurrenter genom att ha en egen stil. Hemsidan används som en kanal för att marknadsföra och informera om företaget och för försäljning av företagets produkter. Alla företagen satsar på ett sortiment som är ekologiskt och etiskt framställt och företagen använder också sortimentet för att särskilja sig från andra företag.Företagen tycker alla att service är en viktig aspekt. De är måna om sina kunder och försöker att göra dem nöjda. Läget har däremot ofta valts genom slumpen och inget av företagen väljer att konkurrera med låga priser, däremot med hög kvalitet. Marknadsföring ses som viktigt av de flesta företagen men de får ofta hitta smarta sätt att marknadsföra sig på eftersom de har begränsade resurser.Sortimentet har ändrats i alla företagen och förändringar har också skett när det gäller till exempel marknadsföring och pris. Det har gått bra för tre av företagen, även om ett av dem drabbats av den ekonomiska lågkonjunkturen. Ett av företagen har dock tvingats börja avveckla företaget efter två års förlust.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)