Att räkna med bråk : Samband mellan matematikångest, konflikter och dess hantering

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: I en multimetodial studie kombinerades kvalitativa enkätundersökningar om konflikthantering, riktade till matematiklärare, med kvantitativa enkätundersökningar om konfliktfrekvenser och matematikångest, riktade till deras klasser, för att belysa om frekvensen av klassrumskonflikter och dess hantering har ett samband med matematikångest. Sex lärare deltog tillsammans med totalt 201 elever, fördelat på elva klasser på högstadiet och gymnasiet. Elevernas matematikångest utvärderades genom en modifierad svensk översättning av AMAS, som tillsammans med deras konfliktuppfattning analyserades med hjälp av variansanalys och Spearmans rangkorrelation i JASP v.0.14.1.0. Lärarnas beskrivningar analyserades med en hermeneutisk tolkningsprocess. De skillnader och likheter som uppkom i lärarnas beskrivningar jämfördes med skillnader och likheter i elevernas svar. Resultaten visar på att det finns en positiv korrelation mellan matematikångest och uppfattningen av konflikters frekvenser, oavsett konflikttyp. Matematikångest kopplat till inlärning påverkas i en högre utsträckning än matematikångest kopplat till prestation. Det finns endast indikationer på att en modifierade MmE-modell (mMmE) som konflikthanteringsmetod, med förståelse som målfokus i det första skedet och en övergång till Mm-modellen vid mer akuta situationer, kan ha en proaktiv effekt på denna korrelation. Resultatet behöver förankras med djupare forskning innan någon praktisk rekommendationkan ges till yrkesverksamma lärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)