Sociala mediers påverkan vid bedömningen av kandidater i en rekryteringsprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka på vilket sätt rekryterare använder sig av sociala medier för att hitta information om arbetssökande samt hur den information som går att hitta på sociala medier kan påverka uppfattningen av en individ. För att undersöka detta gjordes en enkätstudie där rekryterare fick svara på frågor angående deras användning av sociala medier. Hur information på sociala medier kan påverka hur en individ uppfattas och bedöms undersöktes genom att 12 studenter först fick titta på ett fiktivt CV och sedan bilder från två olika facebookprofiler för att därefter skatta kandidaternas lämplighet för anställning till den annonserade tjänsten. De två olika profilerna bestod av fotografier från Facebook och visade en person som verkade festa mycket och en annan person med färre festrelaterade bilder. Resultatet visade att majoriteten av rekryterare använde sig av sociala medier för att göra efterforskningar om kandidater samt att detta påverkade deras bedömning av en kandidat. Resultaten visar vidare att bilder på Facebook påverkar hur en individ uppfattas. Alltså kan rekryterare påverkas av information som går att hitta på sociala medier, vilket sedan kan ha påverkan på den fortsatta urvalsprocessen och därmed vilken kandidat som väljs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)