Containerbrist i Kina : obalans av containertillgång

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Denna studie fokuserar på obalansen av containertillgången mellan Kina, Europa och USA. Företag inom containerindustrin i Kina har en låg tillgång på containrar men en hög efterfrågan, medan företagen försöker få tillgång till ett högre utbud av containrar kämpar USA med att tillgodose företagens efterfrågan i Kina. Studien identifiera de huvudsakliga orsakerna som kommer hjälpa till för att förstå varför det har uppstått en containerbrist i Kina, med fokus på konsekvenserna som uppkommit utifrån dessa bidragande faktorer.  Det finns problem gällande distributionen med containerfrakt vilket skapar oro gällande hanteringen av tomma containrar och hur de ska bli ompositionerade. Detta resulterar i en obalans av containrar inom vissa sektorer. Industrin inom Kina har haft produktionsstopp längre än förväntat på grund av pandemin vilket är orsaken till att den ökade produktionen satte stor press på hamnarna i Kina efter att nedstängningen var över. En annan orsak är att hamnar i USA blivit utsatta för pandemin, vilket i sin tur skapat en personalbrist och fartyg tvingades till att köa för att bli avlastade. Ytterligare en orsak fokuserar på Suezkanalen och hur ett fartyg blockerade hela kanalen, vilket orsakade förseningar och resursförluster för de inblandade parterna.  En konsekvens av den ökande efterfrågan på containerfrakt är att priset för frakten blir dyrare, vilket i sin tur kan påverka varornas pris då risken finns att specifikt priset kan stiga. Kinas exportföretag har skickat färre containrar som en direkt konsekvens av deras produktionsstopp vid det kinesiska nyåret, en konsekvens av den minskade exporten av containrar är att Kinas företag stöter på logistiska problem gällande att kunna möta efterfrågan på containerfrakt. En ytterligare konsekvens handlar om att tomma containrar spenderar mer tid ute på havet än vanligt gods, vilket orsakar obalanser gällande utbudet på containrar i världen. Gällande stoppet i Suezkanalen kommer de långvariga konsekvenserna kvarstå framöver gällande förseningar på transporter. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)