Vad föredrar pendlingscyklister, egentligen? : En analys av pendlingscyklisters preferenser

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Det finns i dagsläget inte tillräckligt med kunskap kring hur en utveckling av cykelinfrastrukturen skall se ut. För att vår framtida cykelinfrastruktur ska planeras på ett optimalt sätt krävs en ökad förståelse för cyklisternas preferenser. Målet med denna studie har varit att förstå vad pendlingscyklister föredrar, egentligen. För att studera detta har pendlingscyklisterna analyserats både utifrån deras uttryckta värderingar och hur de agerar när de cyklar. Resultaten av de två olika angreppsätten har sedan jämförts för att se om resultaten stämmer överens eller om de skiljer sig åt. Utifrån observationen tyder resultatet på att pendlingscyklisterna tar omvägar, vilket kan förklaras utifrån att förutsättningarna längs de observerade rutterna och de kortaste cykelbara rutterna skiljer sig. De två angreppsättens resultat tenderar att korrelera, men de stämmer inte alltid överens. Inga skillnader av deltagarnas uttryckta värderingar eller observerade agerande upptäcktes utifrån de undersökta demografiska egenskaperna. Att kombinera observationer med hjälp av GPS med en enkätundersökning är ett användbart angreppsätt för att analysera pendlingscyklisters preferenser. En ökad förståelse för vad pendlingscyklister egentligen föredrar kan förbättra möjligheterna för planerare att utveckla en optimal cykelinfrastruktur. Det skulle minska pendlingscyklisternas omvägar, vilket troligtvis är en samhällsekonomisk vinst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)